Zarówno zakup, jak i sprzedaż nieruchomości, to decyzje, które wymagają dopełnienia pewnych obowiązków formalnych oraz prawnych. Jakich? O czym trzeba pamiętać i jakie dokumenty należy przygotować?
Dokumenty i formalności ważne przy zakupie lub sprzedaży nieruchomości
Jeszcze przed ogłoszeniem sprzedaży mieszkania lub innej nieruchomości, warto przygotować niezbędne dokumenty. Należy również sprawdzić stan prawny lokalu. Do sprzedaży nieruchomości potrzebne będą m.in.:
- akt własności nieruchomości;
- odpis z księgi wieczystej;
- zaświadczenie o braku zaległości w opłatach administracyjnych oraz eksploatacyjnych;
- zaświadczenie o wymeldowaniu wszystkich lokatorów.
W przypadku nieruchomości obciążonej hipoteką należy posiadać oświadczenie wierzyciela hipotecznego o wysokości zadłużenia oraz warunkach spłaty. Przed sprzedażą mieszkania czy domu warto skonsultować się z jak najlepszym biurem nieruchomości, które pomoże Ci dopełnić wszystkie niezbędne formalności. Trzeba pamiętać o tym, że również kupujący nieruchomość ma swoje obowiązki. Nabycie mieszkania trzeba m.in. zgłosić do urzędu gminy lub miasta.
Jak wybrać najlepsze biuro nieruchomości?
Zarówno kupujący, jak i sprzedający nieruchomości, często decydują się na skorzystanie z pomocy profesjonalistów w tej branży. Dlaczego? Ponieważ czynności formalne niezbędne przy transakcjach kupna czy sprzedaży mieszkania mogą różnić się w zależności od pewnych niuansów prawnych. Co za tym idzie, osoba, która po raz pierwszy ma odczynienia z tego typu przedsięwzięciem, może łatwo zagubić się i popełnić błędy np. przy spisywaniu umowy. Takie działanie może mieć przykre konsekwencje. Warto poprosić o pomoc sprawdzone, godne zaufania biuro nieruchomości, które pomoże Ci przeprowadzić cały proces bez stresu i problemów.